بررسی خواص پسته

پسته (pistachio)

در بین ما ایرانیان، پسته از محبوبیت بالایی برخوردار است. ویژگی های منحصر به فردی که پسته دارد، آن را نسبت به بقیه خشکبار متمایز کرده است. پسته از مواد مغذی و ویتامین های متنوعی برخوردار است و به سلامتی بدن کمک می کند.

انواع پسته در ایران

در ایران چهار نوع اصلی پسته وجود دارد که عبارتند از کله قوچی، فندقی، اکبری و احمدآقایی. در میان این پسته‌ها، پسته اکبری از محبوبیت بیشتری در بین خانواده های ایرانی برخورداره و بیشتر جا افتاده است. البته که با کیفیت ترین پسته ایرانی، پسته فندقی است و عمده صادرات پسته هم مربوط به پسته فندقی است. به این دلیل که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. ولی دلیل اینکه در بین ایرانیان محبوب نیست، فقط میتواند ظاهر آن باشد که از اندازه کوچک‌تری نسبت به بقیه پسته‌ها برخوردار است.

بررسی مغز پسته

مغز پسته نه تنها برای خوردن هنگام سرگرمی مناسب است بلکه بسیار مغذی و سالم هستند. به طوری که حاوی چربی‌های سالم بوده و منبع خوبی از پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان است. پسته برای سلامتی قلب، روده و کاهش وزن مناسب است و میتوان پسته را متولد ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد دانست.

مملو از مواد غذایی سالم

هریک اونس(۲۸ گرم یا ۴۹ پسته) ۱۵۹ کالری، ۸ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم فیبر، ۶ گرم پروتئین، ۱۳ گرم چربی اشباع نشده، ۶% پتاسیم، ۱۱% فسفر، ۲۸% B6، ۲۱% ویتامین، ۴۱% گرم، ۱۵% منگنز می باشد؛ ۴۹ عدد پسته پتاسیمی بیش از نیمی از یک موز بزرگ دارد و B6 برای تنظیم قند خون و تشکیل هموگلوبین نیاز است.

پسته بابادهقان را امتحان کن “کلیک کنید”

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف مخصوصا سرطان

آنتی اکسیدان پسته از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری کرده و مانع از  بروز سرطان می‌شود. پسته از همه خشکبار‌های دیگر، آنتی اکسیدان بیشتری دارد.(به جز گردو)آنتی اکسیدان های پسته لوتئین و زیگزانتین بوده که در سلامت چشم موثر است. پلی فنول و توکوفرول پسته در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی به بدن کمک می‌کند.

پروتئین زیاد همراه با کالری کم

پسته جزو کم کالری‌ترین خشکبار(مغزه‌ها) است و نسبت به گردو کالری کمتری دارد. ۲۰% از وزن پسته را پروتئین تشکیل داده و بعد از بادام رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. اسید‌های آمینه پسته در رتبه اول بین همه مغزه هاست. اسید‌های آمینه، عناصر اصلی سازنده پروتئین‌ها می‌باشد. یکی از اسید‌های آمینه ضروری آرژینین است که به نیتریک اکسید تبدیل شده و باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود.

کمک به کاهش وزن

پسته علاوه بر پر انرژی بودن، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. فیبر و پروتئین موجود در پسته احساس سیری را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کنند. در برنامه‌های رژیم غذایی که برای کاهش وزن طراحی شده‌اند، پسته جزو میان وعده‌هایی است که به خوبی به کنترل وزن و کاهش وزن کمک می‌کند. یکی از علت‌های کاهش وزن با خوردن پسته به این صورت است که چربی‌های موجود در پسته هضم نشده و سبب افزایش چربی بدن نمی‌شود.

تقویت باکتری‌های مفید و سالم روده

پسته فیبر فراوانی دارد و فیبرها توسط باکتری‌های روده هضم شده و به عنوان پروبیوتیک عمل می‌کند. این باکتری‌ها فیبر را تخمیر کرده و به اسید‌های چرب تبدیل می‌کنند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، گوارشی و سرطان را کاهش می‌دهند.

کاهش کلسترول بد و فشارخون

پسته سبب کاهش مقدار کلسترول بد(LDL) و افزایش کلسترول خوب(HDL) می شود.

کلسترول بد(LDL) چیست؟؟؟ “کلیک کنید”

پسته می‌تواند در رژیم غذایی کسانی که کلسترول بد بالایی دارند، اضافه شود و سبب کاهش آن وهمچنین کاهش تری‌گلیسیرید افراد شود. علاوه بر آن، مصرف پسته سبب کاهش فشارخون از ۱٫۸۲ تا ۰٫۸ میلی‌متر جیوه می‌شود.

افزایش سلامت رگ‌های خونی

پسته به گشادی رگ‌های خونی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در حقیقت پسته نقش مهمی در سلامت رگ‌های خونی ایفا می‌کند.

تنظیم قند خون بدن

پسته شاخص گلیمی پایینی دارد. در حقیقت پسته می‌تواند سبب افزایش قند خون شود، در عین اینکه سبب افزایش بی‌رویه قند خون نشود. در حقیقت پسته نقش تنظیم‌کنندگی قند خون را دارد.اگر از خواص پسته بگذریم، پسته خوشمزه و خوش طعم بوده و برای اکثر مجالس مهمانی می‌تواند به عنوان یک آجیل پر طرفدارحساب شود.

امیدواریم از مصرف پسته بابا دهقان لذت ببرید.

خرید پسته بابادهقان”کلیک کنید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *