۷ روش موثر کاهش کلسترول بد(LDL) برای حفظ سلامتی

کلسترول از طریق خون بر روی پروتئین‌هایی به نام “لیپوپروتئین‌ها” حرکت می‌کند. دو نوع لیپوپروتئین کلسترول را در بدن حمل می کنند:

  • LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) که گاهی کلسترول بد نامیده می‌شود، حجم بیشتر کلسترول خون شما را تشکیل می‌دهد. مقادیر بالای کلسترول LDL خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.
  • HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) یا کلسترول خوب، کلسترول را جذب کرده و به کبد منتقل می‌کند. سپس کبد آن را از بدن دفع می‌کند. سطح بالای کلسترول HDL می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهد.

هنگامی که بدن شما بیش از حد کلسترول بد دارد، این میزان می‌تواند روی دیواره رگ‌های شما جمع شود که تجمع “پلاک” نامیده می‌شود. وقتی رگ‌های خونی شما به مرور زمان پلاک جمع می‌کنند، قسمت داخلی عروق نیز باریک می‌شود. این باریکی رگ مانع جریان خون به قلب و سایر اندام‌های شما می‌شود. وقتی جریان خون در قلب مسدود شود، می‌تواند باعث آنژین (درد قفسه سینه) یا حمله قلبی شود. در این مقاله چند روش مفید برای کاهش کلسترول معرفی شده است.

کاهش کلسترول بد خون با خوردن حبوبات

اگر سطح کلسترول LDL بالایی دارید، پزشک داروهای کاهش دهنده کلسترول و تغییر سبک زندگی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی توصیه می‌کنند.

اگر سطح کلسترول HDL کم دارید، با پزشک خود در مورد تغییر سبک زندگی که باعث افزایش سطح این کلسترول در بدن شما می‌شود، صحبت کنید.

عوامل تاثیر گذار در افزایش سطح کلسترول بد

موارد مختلفی وجود دارد که می‌توانند سطح کلسترول بد را در بدن شما افزایش دهند:

رژیم غذایی:

چربی اشباع و کلسترول موجود در غذایی که می‌خورید باعث افزایش سطح کلسترول خون می‌شود

وزن:

اضافه وزن باعث افزایش سطح LDL ، کاهش HDL و افزایش کلسترول کل بدن دارد

فعالیت بدنی:

کمبود فعالیت بدنی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و همین امر سطح LDL شما را افزایش می‌دهد

سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن باعث کاهش کلسترول HDL می‌شود. از آنجا که HDL به حذف LDL از عروق کمک می‌کند، اگر HDL  کمتری داشته باشید، باعث بالا رفتن سطح LDL می‌شود.

سن و جنس:

با پیرتر شدن زنان و مردان، سطح کلسترول بد آنها افزایش می‌یابد. قبل از سن یائسگی، میزان کلسترول کل زنان در مردان کمتر از مردان هم سن است. بعد از سن یائسگی، سطح LDL زنان افزایش می‌یابد.

ژنتیک:

ژن‌های شما تا حدودی میزان کلسترول خون شما را تعیین می‌کنند. کلسترول بالا می‌تواند در افراد خانواده ایجاد شود. به عنوان مثال، هایپرکلسترولمیای خانوادگی (FH) یک فرم ارثی از کلسترول خون بالا است.

داروها:

داروهای خاصی از جمله استروئیدها، برخی از داروهای فشار خون و داروهای HIV / AIDS می‌توانند سطح LDL شما را افزایش دهند.

سایر شرایط پزشکی: بیماری‌هایی مانند بیماری مزمن کلیه، دیابت و HIV / AIDS می‌توانند باعث افزایش سطح LDL شوند.

روش‌های کاهش سطح کلسترول بد

روش‌های مختلفی برای کاهش سطح کلسترول بد وجود دارد:

  • غذای سالم برای قلب

یک برنامه غذایی سالم برای قلب میزان چربی‌های اشباع شده و ترانس را محدود می‌کند. نمونه‌هایی از برنامه‌های غذایی مختلف وجود دارد که به کاهش سطح کلسترول شما کمک می‌کنند.

کاهش کلسترول بد خون با خوردن حبوبات

  • مدیریت وزن برای داشتن کلسترول نرمال

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند به کاهش کلسترول LDL کمک کند. به دنبال روش‌هایی باشید تا فعالیت بیشتری را در برنامه روزانه خود بگنجانید، مانند استفاده از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور یا پارکینگ دورتر از محل کار، در هنگام استراحت در محل کار پیاده روی کنید، سعی کنید فعالیت‌های ایستاده، مانند آشپزی را افزایش دهید.

  • کلسترول نرمال با فعالیت بدنی

افراد باید فعالیت بدنی منظم داشته باشند. فعالیت بدنی در جد ۳۰ دقیقه نیز می‌تواند برای کاهش کلسترول تاثیرگذار باشد.

  • درمان دارویی کلسترول بالا

اگر تغییر در شیوه زندگی به تنهایی به کاهش کلسترول خون شما کمک نمی‌کند، باید از داروها استفاده کنید. انواع مختلفی از داروهای کاهش دهنده کلسترول از جمله استاتین‌ها وجود دارد. این داروها به روش های مختلف کار می‌کنند و می‌توانند عوارض جانبی متفاوتی داشته باشند. برای استفاده از داروی مناسب حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • دستگاه حذف کلسترول

برخی از افراد مبتلا به هایپرکلسترولمی خانوادگی (FH) می‌توانند درمانی به نام لیپوپروتئین آفرز دریافت کنند. در این روش درمانی از دستگاه فیلتر کننده برای حذف کلسترول LDL از خون استفاده می‌شود. سپس دستگاه بقیه خون را به شخص بر می‌گرداند.

  • سیگار کشیدن را ترک کنید

ترک سیگار سطح کلسترول HDL شما را بهبود می‌بخشد. در طی ۲۰ دقیقه پس از ترک، فشار خون و ضربان قلب شما بهبود می‌یابد. طی سه ماه پس از ترک، گردش خون و عملکرد ریه شما بهبود می‌یابد. در طی یک سال پس از ترک، خطر ابتلا به بیماری قلبی به نصف افراد سیگاری کاهش می‌یابد.

  • استفاده از چربی‌های اشباع نشده به خصوص امگا۳ برای کاهش کلسترول

چربی‌های اشباع نشده چند پیوندی دوگانه دارند که باعث می‌شود رفتار آنها در بدن متفاوت از چربی‌های اشباع شود. تحقیقات نشان می‌دهد که چربی‌های اشباع نشده کلسترول LDL “بد” را کاهش می‌دهد و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد چربی‌های اشباع نشده خطر سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *