کاهش کلسترول بد خون با خوردن حبوبات

کاهش کلسترول بد

یکی از دغدغه‌های بیشتر مردم این است، که چگونه باعث کاهش کلسترول بد در خون خود شوند، زیرا جهان امروز پر از تحولات پیچیده و چشمگیر بوده، که باعث پیشرفته تر شدن زندگی انسان‌های دوره مدرن شده است، همه در تلاش‌اند تا چرخه تکنولوژی متوقف نشود،  برای همین تحرک و ورزش کردن توسط انسان‌های شاغل و مسن کنار گذاشته شده است، همچنین گسترش فوق‌العاده غذاهای فست فودی و پر کالری به جای غذاهای سالم خانگی، باعث بالا رفتن آمار چاقی و اضافه وزن شده، که بیماری‌های نظیر فشارخون بالا، دیابت، سرطان، سکته ها و… را به دنبال دارد.

که می توان عامل این بیماری ها را افزایش کلسترول بد خون دانست. و برای محافظت از سلامتی خود  باید سبک زندگی و مخصوصاً تغذیه خود را تغییر دهیم.

کلسترول چیست؟

 در بدن ما دو نوع چربی مهم وجود دارد،  تری گلیسرید و کلسترول.

کلسترول یکی از اجزای تشکیل دهنده غشای یاخته هاست.

پس وجود کلسترول در بدن ضروریست، خود بدن به ویژه کبد کلسترول را ساخته، و به قسمت‌های دیگر بدن انتقال می‌دهد. که این‌کار(حمل و انتقال کلسترول‌ها)،  بر عهده لیپوپروتئین‌های پرچگال و کم‌چگال می‌باشد.

اما افزایش بی‌اندازه کلسترول بد در خون منجر به انسداد رگ‌ها و بوجو آمدن بیماری‌های مختلف می‌شود، به همین دلیل باید کاری کنید تا باعث کاهش کلسترول بد در خون خود شوید.

انواع کلسترول

  • LDL: LDL به کلسترول بد نیز شناخته می‌شود، زیرا افزایش سطح این کلسترول در بدن باعث مسدود شدن رگ‌ها و تنگ شدن شریان‌ها می‌شود، که خون‌رسانی و تغذیه قلب دچار مشکل شده و سکته قلبی را در پی دارد.

افزایش بی‌اندازه وعده‌های غذایی در طول روز، بی‌تحرکی، مصرف الکل، کشیدن سیگار و تغذیه نامناسب نظیر مصرف غذاهایی با کلسترول بالا و پرچرب که دارای چربی‌های اشباع در خود هستند، مثل همبرگر، غذاهای سوخاری و سرخ شده، کالباس و سوسیس، همچنین خوراکی‌های شیرین چون بستنی، کیک، سوهان و روغن‌های سرخ کردنی و پخت و پز، خوراکی‌های مثل چیپس و پفک و…

 سطح این کلسترول را بالا برده و سلامتی شما را به خطر می‌اندازد.

چربی غیر اشباع
مواد غذایی دارای چربی های غیر اشباع
  • HDL: این نوع از کلسترول به کلسترول خوب نیز مشهور است، افزایش این نوع از کلسترول که میزان پروتئین در او بیشتر از چربی می‌باشد، باعث کاهش LDL خون می‌شود، زیرا HDL تمایل بالایی به این دارد، که کلسترول‌ها را از شریان‌ها و خون جمع آوری کرده، و به کبد برگرداند.

با افزایش غذاهای مفید و سالم در رژیم روزانه خود نظیر چربی‌های غیراشباع چون روغن زیتون و گوشت ماهی می‌توانیم سطح LDL را کاهش دهیم، و باعث کاهش کلسترول بد در خون شویم.

میزان کالری مورد نیاز بدن

برای اینکه وزن ما در محدوده مناسبی قرار داشته باشد، باید به میزان نیاز از غذاهای سالم استفاده کنیم، و به مقدار کالری مورد نیاز بدن خود غذا بخوریم.

 برای تعیین کالری مناسب باید به سن، قد، و جنسیت همچنین میزان تحرک بدنی مان توجه کنیم.

برای مردان:

سن.                        کالری مورد نیاز

۲۰ ساله                    حدود ۲۸۰۰ کالری

۳۰ ساله.                  حدود ۲۷۲۸ کالری

۴۰ ساله.                  حدود ۲۶۵۱ کالری

۵۰ ساله                   حدود ۲۵۷۳ کالری

۶۰ ساله                   حدود ۲۴۹۶ کالری

۷۰ ساله.                   حدود ۲۴۱۸ کالری

برای خانم ها:

سن                          کالری مورد نیاز 

۴تا ۸ سال                        ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰

۹تا ۱۳ سال.                       ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰

۱۴ تا ۱۸ سال.                    ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰

۱۹ تا ۳۰ سال.                    ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰

۳۱ تا ۵۰ سالگی.                 ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ 

اگر روزانه با  داشتن رژیمی درست که شامل سبزیجات، حبوبات و پروتئین ها، چربی مفید و امگا سه می باشد، روزتان را شروع کنید، به راحتی  باعث کاهش کلسترول بد در خون خود می شوید.

  کاهش کلسترول بد

ما در تفریح های خود و بعد از یک روز پر مشغله برای خوردن همبرگر به رستوران می رویم، گاهی اوقات در خوردن غذاهای پر کالری زیاده روی کرده، و از حد مجازش می گذریم، خوردن نوشابه و هله هوله های مضر هنگام تماشا فیلم  در رختخواب شاید  لذت بخش باشد، اما قطعا انتخاب درستی برای ما در هر سنی که باشیم نیست، پس به جای مصرف غذاهای با کلسترول بد  بالا و چربی اشباع از خوراکی های مفیدی که برای آماده کردن آنها وقت کمی احتیاج داریم استفاده کنیم.

۷ روش موثر کاهش کلسترول بد(LDL) برای حفظ سلامتی

 یکی از انتخاب های درست ما مصرف حبوبات است، نظیر ماش و لوبیا قرمز که به شدت مناسب کاهش کلسترول بد می باشند.

خوراکی های مفید برای کاهش کلسترول بد

همانطور که استفاده خوراکی های مثل سرخ کردنی ها، قلوه، سیرابی،روغن نباتی،فست فود، کره،شیرینی جات و هله هوله باعث بیماری می شود، خوردن سبزیجات، حبوبات، میوه ها و غلات سلامت شما را تضمین می کند.

میوه ها و سبزیجات

خوردن سبزیجات و ویتامین ها بخاطر داشتن فیبر و ویتامین در کنار تضمین سلامتی شما باعث سیری شده و دیگر نیاز نیست، با خوردن خوراکی های چرب گرسنگی کاذب خود را برطرف کنید.

 همچنین سبزیجات و میوه‌جات از سرطان های مختلف نیز شما را محافظت می کنند، و موجب کاهش کلسترول بد نیز می شوند.

حبوبات

لوبیا قرمز
لوبیا قرمز

وجود حبوبات در رژیم روزانه شما نیاز است، زیرا با فیبر بالا نه تنها شما را زود سیر می کنند، بلکه باعث کاهش وزن شده، و گزینه خوبی برای رژیم سالم لاغری می باشند.

انواع حبوبات دستچین و پاک‌شده بابادهقان

لوبیا ارزان بوده، و خواص فوق العاده ای برای مبارزه با کلسترول ها دارد، و میزان اندکی از لوبیا یا حبوبات دیگر در طول روز شما را  به سمت  داشتن زندگی سالم می برد.

 لوبیا قرمز  فیبر ویژه ای دارد، که باعث افزایش کلسترول خوب در خون و کاهش کلسترول بد در خون  میشود.

لوبیا قرمز بابادهقان از بهترین مزارع

اگر می خواهید از سکته و انسداد چربی فرار کنید، پس خوردن ماش را به شما توصیه میکنم، زیرا دارای فیبر محلول است، و باعث کاهش کلسترول بد میشود.

خرید ماش بابادهقان با بهترین کیفیت

غلات

خوردن جو دوسر برای تقویت کبد و کاهش چربی های بدن شما گزینه مناسبی است، پس با خوردن جو دوسر و نان سبوس دار به جنگ کلسترول ها و چربی ها بروید.

خرید جو از بابادهقان

ماهی

ماهی با دارا بودن چربی های مفید و امگا سه باعث کاهش احتمال سکته و سرطان در بدن میشود، و باعث کاهش کلسترول بد  نیز میشود، و سلامتی شما را تضمین می کند.

ورزش

ورزش کردن برای کاهش کلسترول بد
ورزش کردن برای کاهش کلسترول بد

قطعا داشتن یک برنامه غذایی مفید و سالم و داشتن میزان قابل توجهی تحرک در طول روز به شما در داشتن زندگی سالم تر کمک می کند، حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی در طول روز یا رفتن به باشگاههای ورزشی می تواند به شما کمک کند.

سیگار و الکل

مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی موجب نارسایی های کبدی و سرطان کبد می شود، همچنین ترک سیگار و الکل موجب افزایش HDL در خون نیز میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *